mx volley blog


Kąpiel w zimnej wodzie po treningu? Warto znać skutki.

Rozpatrując poziom sportowy w XXI wieku osiągi atletów często przekraczają bariery, które przez niejednego uczonego były nie do zdobycia. Rozwój nauki, metod badawczych, systemów treningowych oraz metod przyspieszających regenerację stwarza coraz to lepsze środowisko do śrubowania wyników.

Jedną z kluczowych ról odgrywają zabiegi mające na celu doprowadzić organizm sportowca do homeostazy nie tylko po wyczerpujących zawodach ale również po pojedynczej jednostce treningowej w jak najkrótszym czasie. W konsekwencji skrócony czas rekonwalescencji daje możliwość szybszego podjęcia kolejnych treningów.

Jedną z bardziej popularnych metod wykorzystywanych niemalże w każdej dyscyplinie sportowej, a jednocześnie nie wymagającej udziału specjalistycznych aparatur są zabiegi polegające na kąpieli w zimniej wodzie. Stosowane od dawna do dziś mają zastosowanie oraz zwolenników. Co mówią na ten temat badania?

Dominującym mechanizmem wpływającym na przyspieszenie regeneracji jest poprawa hipertermii, która występuje jako efekt odwroty po kąpieli w zimniej wodzie. Towarzyszy temu poprawa przepływu krwi i ukrwienia. W konsekwencji układ sercowo-naczyniowy ulega odciążeniu. Ponadto ośrodkowy układ nerwowy poprzez zimną kąpiel zostaje zrelaksowany, co wpływa na redukcję stresu potreningowego.

Badania nie wykazują jednoznacznie, że kąpiel w zimnej wodzie bezpośrednio sprzyja usuwaniu złogów metabolicznych z układu mięśniowego. Jednak fakt, iż na skutek przekrwienia i szybszego przepływu krwi prze mięsnie sprawia, że takie zjawisko może mieć miejsce.

Pobudzenie układu parasympatycznego (układ odpowiedzialny za regenerację i trawienie) poprzez zimną kąpiel może nie sprzyjać wysiłkom o wysokiej intensywności (wysiłki sprinterskie)  jak również w sytuacji, kiedy treningi wykonywane są każdego dnia – pod warunkiem, że zimna kąpiel wykonywana jest zaraz po treningu. Jakiekolwiek negatywne czynniki w tej sytuacji mogą dać się we znaki dopiero w dłuższej perspektywie.

Kąpiel w zimnej wodzie zdecydowanie lepiej się sprawdza u sportowców uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe i/lub w których udział bierze całe ciało. Ograniczone profity występują w sytuacji kiedy dana aktywność fatyguje wybiórczo grupy mięśniowe (np. kulturystyka).

Ten krótki artykuł porusza tylko wybiórczo wpływ zabiegów zimniej wody na organizm sportowca. Oczywiście korzyści i zastosowań oraz przeciwskazań i ograniczeń może być znacznie więcej. Wszystko sprowadza się (jak zwykle) do indywidualności.

Newsletter zapisz się!

Będziemy Cię informować o promocjach,
wyprzedażach i ofertach specjalnych.

MXvolley 2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone Projekt & Realizacja Strony internetowe katowice

0
Koszyk