mx volley blog


„Cool-down” po treningu. Powinieneś to wiedzieć.

Znalezione obrazy dla zapytania stretching volleyballW świecie sportu, również tym siatkarskim nagminnie można zaobserwować wiele rutyn okołotreningowych, które stosowane są przez wyczynowych atletów, a co za tym idzie – następuje swego rodzaju przekazywanie przez „pokolenia” często nie do końca zasadnych praktyk. Niepodważalne jest to, iż warto skupiać się nad tym co dobre i właściwe lecz dziś postąpimy inaczej. Po krótce opiszemy to co nie zawsze jest korzystne.

Warto zaznaczyć, iż z każdym kolejnym rokiem następuje marginalizacja patologicznych czynności, które w znaczącym stopniu sprawiają, iż sztab medyczny musi ze szewską pasją zmagać się z nieustannie ponawianymi urazami czy kontuzjami. Przykładem może być między innymi rozgrzewka, gdzie bazą jest rozciąganie statyczne, krążenia kolan i inne wywodzące się z czasów dinozaurów nawyki lub prowadzenie mocno „rozrywkowych” form treningów uzupełniających zajęcia właściwe (siatkarskie) – mowa przede wszystkim o treningach siłowych. Chociaż rozwijanie tego zagadnienia będzie niczym rozgrzebywanie mrowiska, dlatego ten wątek postaramy się przemilczeć. Przynajmniej na tę chwilę.

Znalezione obrazy dla zapytania stretching coachZ drugiej strony, dla bacznego obserwatora parkietów siatkarskich zauważalne są pewne rutyny, które sportowcy wykonują po przepracowanej jednostce treningowej czy też meczu. Począwszy od leżenia na wznak i nie podejmowanie żadnych czynności po rozciąganie tak mocne, że na twarzy ambitnego gracza widać grymas, który z pewnością nie jest wywoływany błogim uczuciem.

Nie ma złych ćwiczeń, są tylko ćwiczenia źle wykonywane. Klasyk, z którym nie można się nie zgodzić. Jeśli coś pomaga, to warto to robić i ten fakt należy podkreślić. Chociażby badania amerykańskich naukowców sugerowały coś innego, to jeśli wpływ mamy chociażby na poziomie podprogowym to jest to zawsze jakiś plus. Dlatego warto przedstawiać fakty naukowe ale zawsze warto korzystać z czegoś co mamy za darmo i na wyciągnięcie ręki – rozumu.

Jak to jest z systemami treningowymi po przeprowadzonym treningu/meczu?

Pewne badania w klarowny sposób obrazują jak złudnym są popularne rutyny potreningowe.

Znalezione obrazy dla zapytania stretching volleyballNa przegląd zabierzmy rozciąganie. Na wstępie, aby wzbudzić nieco kontrowersji stwierdźmy fakt: rozciąganie pogarsza sportowe osiągi. Tak to prawda. Zwłaszcza w tym samym dniu, a dokładniej do 4-6 godzin po. Co więcej – ta metoda nie przyczynia się do zmniejszenia występowania urazów, a nawet może przedłużać powysiłkową regenerację mięśni!

Poniekąd rozciąganie może przyspieszać usuwanie złogów metabolicznych z tkanki mięśniowej, jednak jest to proces nieznacznie skuteczniejszy. Rozciąganie nie poprawia zakresów ruchów, powoduje większą sztywność po treningu, spowalnia resyntezę glikogenu oraz nie wspomaga powrotu do równowagi układu hormonalnego. To tylko część tego, co mówią badania.

Jednak zgodnie z tym, co pisaliśmy wcześniej – występuje indywidualizm. Skuteczność omawianej metody różni się w zależności od indywidualnych preferencji i przekonań, a przede wszystkim od prowadzonych ćwiczeń.

Aby zmaksymalizować korzyści z rozciągania warto uciekać od metody statycznych i prowadzić je w formie aktywnej. Ponadto pracować należy w zakresie bez-bólowym, aby zwiększyć przepływ krwi ale uniknąć dodatkowego zmęczenia. Cała sesja stretchingu zamykać się powinna w 30 minutach. Pozwoli to między innymi na uniknięcie zakłóceń w resyntezie glikogenu. Niektóre badania sugerują, aby pracować na tych mięśniach i grupach mięśni, które były najmocniej eksploatowane podczas treningu.

Niemniej jednak brakuje rzetelnych badań na wyczynowych sportowcach. Najwięcej materiałów odnosi się od osób niewytrenowanych lub amatorów. Ciągły rozwój nauki o ciele człowieka dostarcza nam coraz to więcej wiedzy, dlatego tym bardziej zachęcamy do utrzymywania stale „otwartej głowy” w przyswajaniu nowinek i odświeżania własnej wiedzy.

Znalezione obrazy dla zapytania stretch cat meme

Referencje: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs40279-018-0916-2.pdf

Newsletter zapisz się!

Będziemy Cię informować o promocjach,
wyprzedażach i ofertach specjalnych.

MXvolley 2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone Projekt & Realizacja Strony internetowe katowice

0
Koszyk